Odvčera môžu cestovať deti, študenti a dôchodcovia vo vlakoch zadarmo.
V autobusoch im takéto privilégiá vláda neschválila. Naďalej tak budú musieť platiť za prepravu.
Na celom Slovensku sa však ceny autobusovej prepravy líšia.
Koľko zaplatia cestujúci v autobusoch, závisí totiž nielen od druhu dopravy, ale aj od toho, v rámci ktorého mesta či kraja sa potrebujete previezť.
Zľavy určujú mestá a župy
V mestskej hromadnej doprave si určujú ceny mestá. V prímestskej doprave je to zase župa.
V týchto spojoch zvyčajne zadarmo cestujú len deti do určitého veku a starí ľudia.
Keďže však nijaký zákon (hovorí iba o doprave zadarmo pre poslancov a sudcov Najvyššieho súdu) nestanovuje, do koľkých a od koľkých rokov musí dopravca poskytovať dopravu zadarmo či so zľavou, líši sa to z mesta na mesto.
Tak napríklad v Košiciach môžu v mestskej hromadnej doprave cestovať zadarmo deti do šesť rokov v sprievode jednej osoby staršej ako desať rokov.
Nemôže ich však byť viac ako šesť. Ak máte so sebou štyri deti do šesť rokov, tak za to štvrté už musíte zaplatiť zľavnené cestovné.
V Skalici môžu podľa cenového výmeru zadarmo cestovať všetky deti až do začatia povinnej školskej dochádzky. To znamená, že aj vo veku šesť rokov, ak ešte nechodia do školy.
Kým napríklad v Košiciach môžu cestovať so zľavou v MHD aj dôchodcovia, cenový výmer v Skalici o takejto možnosti nič nehovorí.
V prímestskej doprave napríklad trenčianska župa stanovila, že treba platiť aj za deti do šesť rokov aspoň symbolické cestovné desať centov.
Ani dôchodcovia od 70 rokov necestujú úplne zadarmo, zaplatia symbolických 50 centov.
Zadarmo sa ďaleko nedostanete
V diaľkovej a medzinárodnej doprave si ceny určujú už samotní dopravcovia. Do cenotvorby im nezasahuje žiadny štátny orgán.
V týchto spojoch zvyčajne nemožno cestovať zadarmo alebo za symbolické cestovné. Aj deti do šesť rokov alebo dôchodcovia musia zaplatiť zľavnené cestovné. To je zvyčajne viac ako polovica z plného cestovného.
Dopravcovia, či už v MHD, prímestskej, medzimestskej doprave, zvyčajne poskytujú zľavu na cestovnom, ak má cestujúci vybavený čipový preukaz.
Ten si vybavujú iba cestujúci, ktorí v danom meste či kraji bývajú a necestujú autobusom iba občasne.
Každý dopravca má vlastné čipové karty. A teda nie je možné cestovať so zľavou na rovnakej trase, ak nasadnete k inému dopravcovi.
Dopravcovia žiadajú od štátu podobne ako pri vlakovej doprave cestovné zadarmo pre isté skupiny.
Zväz autobusovej dopravy odhaduje, že výpadok v tržbách budú mať dopravcovia až na úrovni 15,8 milióna eur.
Zdá sa však, že cestovanie zadarmo v autobusovej doprave alebo výraznejšie kompenzácie na zľavy pre deti, študentov a dôchodcov štát poskytovať nebude.
„Problémom vzťahu autobusovej a vlakovej dopravy je, že sa navzájom nedopĺňajú, ale často si priamo konkurujú. S cieľom zladiť autobusovú a železničnú dopravu dlhodobo vedieme rokovania s predstaviteľmi vyšších územných celkov.
Kým nedôjde k harmonizácii verejnej osobnej dopravy v prospech cestujúceho, považujeme otázku zvyšovania dotácií pre autobusy za predčasnú,“ konštatuje hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.