Priamo pre seniorov šijú svoje produkty aj banky.
Niektoré napríklad ponúkajú bežný účet pre seniorov za nulový alebo veľmi nízky mesačný poplatok. Poväčšine sa však oplatí menej aktívnym dôchodcom.
Zvyčajne takým, ktorí si vyberú z bankomatu asi trikrát do mesiac a kartou zaplatia možno dvakrát. Pričom nevyužívajú internetbanking.
Ján z Bojníc je napríklad so seniorským účtom spokojný. Neplatí žiaden poplatok a ešte mu aj poštárka donesie väčšinu dôchodku domov. Zvyšok ostáva na účte. Ján si takto ušetrenú sumu vybral z banky pred Vianocami.
Zdatným dôchodcom sa oplatí bežný účet
Aktívni seniori, ktorí využívajú služby elektronického bankovníctva, platia v obchodoch debetnou či kreditnou kartou a prípadne používajú aj aplikácie na smartfóne, by sa radšej nemali nechať zlákať na seniorský účet. Alebo by si mali aspoň premyslieť, v ktorej banke.
Vo viacerých dôchodcovských účtoch totiž tieto transakcie nie sú zarátané. A teda za ne musia zaplatiť zvlášť.
V takom prípade sa môže ich mesačný poplatok pohybovať aj na úrovni desiatich eur, čo je výrazne viac, ako sú mesačné poplatky za bežné účty.
Tie sa pritom zvyčajne dajú stiahnuť na polovicu alebo dokonca na nulu. Banky to pri bežných účtoch ponúkajú ako bonus za aktívne využívanie účtu. Najčastejšie pri platbách kartou, využívanie internetbankingu či mobilných aplikácií.
Aj Anna z Nitry používala ešte pred rokom dôchodcovský účet. Mesačne ju balík vyšiel na jedno euro.
Popri tom však za každý výber z bankomatu vlastnej banky zaplatila 20 centov, rovnako ju vyšla aj platba kartou v obchode. Zmena trvalého príkazu ju stála 50 centov. Poplatok za internetbanking bol jedno euro. Žiadnu z týchto služieb Anna v balíku nemala.
Spolu zaplatila Anna za bežný účet 9,90 eura. Anna totiž bežne platí v obchode kartou, vyberá si peniaze z bankomatu vždy, keď potrebuje, ale menšiu sumu. A využíva aj internet.
Pred rokom zrušila v banke seniorský účet a využíva bežný účet. Mesačný poplatok je necelých šesť eur.
S múdrymi aplikáciami robia aj osemdesiatnici
Podľa bánk podiel aktívnych dôchodcov narastá.
„V poslednom období sledujeme nárast používania internetbankingu aj v kategórii účtov pre seniorov nad 60 rokov,“ tvrdí hovorkyňa Poštovej banky Lenka Lendacká.
Samozrejme, s narastajúcim vekom ešte počet aktívnych používateľov internetbankingu klesá.
„Napríklad, keď porovnáme vekovú kategóriu 61 až 70 rokov a 71 až 80 rokov, tak aktívni klienti v staršej kategórii tvoria tretinu z kategórie 61 až 70 rokov,“ konštatuje hovorkyňa ČSOB Banky Zuzana Eliašová.
Zaujímavosťou je, že najstarší klient, ktorý napríklad využíva smartbanking v ČSOB, má 81 rokov. „V tejto vekovej kategórii však prevažujú ženy,“ dodáva Eliašová.