Finančný lízing je najvyužívanejší aj najvýhodnejší spôsob financovania nákupu nákladných áut a kamiónov.
„Zo skúseností môžeme konštatovať, že podnikatelia financujú nákladné vozidlá, ťahače a ich návesy a prívesy najmä prostredníctvom finančného lízingu, až v 84 percentách, v menšom množstve prostredníctvom úveru – 16 percent.
Nejde o novinku
Finančný lízing je najvyužívanejším spôsobom financovania už dlhodobo. „Finančný lízing bol v minulosti jediná možnosť nákupu nových nákladných vozidiel.
Banky považovali tento segment za rizikový, preto bolo úverovanie nákupu obmedzené,“ vysvetľuje Patrik Laško, regionálny riaditeľ lízingovej obchodnej siete VÚB Leasing.
Napriek tomu, že dnes je už možností viac, dopravcovia využívajú finančný lízing najmä z dôvodu jednoduchosti obchodu. Podnikatelia potrebujú menej dokladov na schválenie a aj celý proces je rýchlejší.
Výhody lízingu pri nákupe kamiónov potvrdzuje aj Ladislav Vachan z DeutshMann Transport. „Využívame finančný lízing. Môžeme auto odpísať za tri-štyri roky. Daň z pridanej hodnoty sa uplatňuje priebežne, úrok, teda zvýšenie je menšie – aktuálne do päť percent,“ vysvetľuje Vachan.
Návratnosť závisí od majiteľa
Podľa Vachana si lízing berú na motorové vozidlá na 36 mesiacov a na prípojné na 44 mesiacov. Kúpna cena vozidla sa im v priemere vráti za päť až šesť rokov. Samozrejme, nedá sa to paušalizovať na každú firmu.
„Záleží od toho, ako je schopný majiteľ dopravnej firmy vyťažiť svoje vozidlo. Čím viac stojí na dvore a nejazdí, tým dlhšie trvá vrátenie kúpnej ceny,“ vysvetľuje Vachan.
Dôležité pri rozhodovaní, ako vyfinancovať kúpu nákladného auta, kamiónu či prípojného vozidla, je aj jednoduchšia možnosť financovania väčšieho množstva vozidiel po jednotlivých kusoch. „V prípade bankových úverov je čerpanie na „tranže“ komplikovanejšie,“ vysvetľuje Laško.
Prečo vyhráva finančný lízing
Úver, operatívny lízing a outsorcovanie pri nákladnej doprave slovenské firmy veľmi neoslovuje.
Podnikatelia berú pri nákupe nákladných áut alebo kamiónov do úvahy viacero faktorov.
Výhodou úveru je, že sú od začiatku majiteľmi automobilu.
Za lízing hovoria daňové výhody a odpisovanie dane z pridanej hodnoty. Pri lízingu si DPH odpisujú postupne. Rátajú aj celkové náklady na investíciu. Pri lízingu je havarijné poistenie zvyčajne zahrnuté v cene splátky, je totiž povinné. Poistka je však vinkulovaná zvyčajne v prospech lízingovej spoločnosti. Pri úvere havarijné poistenie nie je povinné. Ak si ho platíte, v prípade poistnej udalosti idú peniaze majiteľovi auta.
Výhodou pri lízingu je aj rýchlosť a administratívna dostupnosť. Nevýhodou oproti úveru je, že potrebujete na začiatok vyššiu sumu na akontáciu. Podľa Asociácie lízingových spoločností vlani cez finančný lízing bolo financovaných až 74 percent nákladných vozidiel. Na úver kupovali 14 percent a prostredníctvom operatívneho lízingu 12 percent nákladných áut.
Nevýhodu operatívneho lízingu vidí Ladislav Vachan z DeutschMann Transport v tom, že každé tri roky sa menia vozidlá a netvorí sa majetok firmy. „Svoje výhody má pri pravidelných prepravách,“ dodáva.
Rovnako ako operatívny lízing nie je na Slovensku rozšírené ani outsorcovanie. „Zatiaľ to vychádza drahšie ako vlastniť vozidlo,“ vysvetľuje Vachan. Využívajú ho preto hlavne čisto špedičné firmy, teda také, ktoré nevlastnia žiadne vozidlá.