SME

Na kúpu nákladného auta je lízing výhodnejší

Úver verzus lízing. Pri nákupe nákladných áut, kamiónov a návesov sú popredu lízingovky. Najobľúbenejší je dlhé roky finančný lízing.

Finančný lízing je najvyužívanejší aj najvýhodnejší spôsob financovania nákupu nákladných áut a kamiónov.

„Zo skúseností môžeme konštatovať, že podnikatelia financujú nákladné vozidlá, ťahače a ich návesy a prívesy najmä prostredníctvom finančného lízingu, až v 84 percentách, v menšom množstve prostredníctvom úveru – 16 percent.

Nejde o novinku

Finančný lízing je najvyužívanejším spôsobom financovania už dlhodobo. „Finančný lízing bol v minulosti jediná možnosť nákupu nových nákladných vozidiel.

Banky považovali tento segment za rizikový, preto bolo úverovanie nákupu obmedzené,“ vysvetľuje Patrik Laško, regionálny riaditeľ lízingovej obchodnej siete VÚB Leasing.

Napriek tomu, že dnes je už možností viac, dopravcovia využívajú finančný lízing najmä z dôvodu jednoduchosti obchodu. Podnikatelia potrebujú menej dokladov na schválenie a aj celý proces je rýchlejší.

Výhody lízingu pri nákupe kamiónov potvrdzuje aj Ladislav Vachan z DeutshMann Transport. „Využívame finančný lízing. Môžeme auto odpísať za tri-štyri roky. Daň z pridanej hodnoty sa uplatňuje priebežne, úrok, teda zvýšenie je menšie – aktuálne do päť percent,“ vysvetľuje Vachan.

Návratnosť závisí od majiteľa

Podľa Vachana si lízing berú na motorové vozidlá na 36 mesiacov a na prípojné na 44 mesiacov. Kúpna cena vozidla sa im v priemere vráti za päť až šesť rokov. Samozrejme, nedá sa to paušalizovať na každú firmu.

„Záleží od toho, ako je schopný majiteľ dopravnej firmy vyťažiť svoje vozidlo. Čím viac stojí na dvore a nejazdí, tým dlhšie trvá vrátenie kúpnej ceny,“ vysvetľuje Vachan.

Dôležité pri rozhodovaní, ako vyfinancovať kúpu nákladného auta, kamiónu či prípojného vozidla, je aj jednoduchšia možnosť financovania väčšieho množstva vozidiel po jednotlivých kusoch. „V prípade bankových úverov je čerpanie na „tranže“ komplikovanejšie,“ vysvetľuje Laško.

Prečo vyhráva finančný lízing

Úver, operatívny lízing a outsorcovanie pri nákladnej doprave slovenské firmy veľmi neoslovuje.

Podnikatelia berú pri nákupe nákladných áut alebo kamiónov do úvahy viacero faktorov.

Výhodou úveru je, že sú od začiatku majiteľmi automobilu.

Za lízing hovoria daňové výhody a odpisovanie dane z pridanej hodnoty. Pri lízingu si DPH odpisujú postupne. Rátajú aj celkové náklady na investíciu. Pri lízingu je havarijné poistenie zvyčajne zahrnuté v cene splátky, je totiž povinné. Poistka je však vinkulovaná zvyčajne v prospech lízingovej spoločnosti. Pri úvere havarijné poistenie nie je povinné. Ak si ho platíte, v prípade poistnej udalosti idú peniaze majiteľovi auta.

Výhodou pri lízingu je aj rýchlosť a administratívna dostupnosť. Nevýhodou oproti úveru je, že potrebujete na začiatok vyššiu sumu na akontáciu. Podľa Asociácie lízingových spoločností vlani cez finančný lízing bolo financovaných až 74 percent nákladných vozidiel. Na úver kupovali 14 percent a prostredníctvom operatívneho lízingu 12 percent nákladných áut.

Nevýhodu operatívneho lízingu vidí Ladislav Vachan z DeutschMann Transport v tom, že každé tri roky sa menia vozidlá a netvorí sa majetok firmy. „Svoje výhody má pri pravidelných prepravách,“ dodáva.

Rovnako ako operatívny lízing nie je na Slovensku rozšírené ani outsorcovanie. „Zatiaľ to vychádza drahšie ako vlastniť vozidlo,“ vysvetľuje Vachan. Využívajú ho preto hlavne čisto špedičné firmy, teda také, ktoré nevlastnia žiadne vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 066
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 926
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 955
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 434
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 424
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 936
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 527
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu