Jane z Bratislavy začali pred časom chodiť upomienky za nezaplatenú elektrinu. Nikdy predtým sa jej to nestalo.
Až po čase zistila, že dodávateľ posiela inkasný príkaz pred výplatou, keď už nemá na účte dostatok peňazí.
Od februára, keď banky prešli na nový platobný systém SEPA, sa už totiž inkasný príkaz neopakuje. Ešte v januári jej stiahla banka platbu po zopakovaní príkazu o deň či dva.
Boli aj nahnevaní klienti
Niektorí dodávatelia energií priznávajú, že im prechod na nový bankový systém spôsobil problémy.
„Nemohli sme niekoľko dní inkasovať zákazníkov automaticky, bolo nutné prejsť na manuálny spôsob spracovania fakturácie,“ konštatuje hovorca dodávateľa ZSE Energia Ján Orlovský. Firma na začiatku nábehu na nový systém neúročila oneskorené úhrady a poplatky za upomienky.
Aj ČEZ Slovensko hovorí o drobných problémoch najmä pri inkasách a pri prekonvertovaní účtov niektorých bánk na IBAN tvary.
„Problémy postupne riešime interne v spolupráci s bankami a v niektorých prípadoch individuálne aj so zákazníkmi. Prípady nedorozumení sa nevyskytli vo väčšom rozsahu,“ vysvetľuje Stanislav Kovalík z ČEZ Slovensko.
Ako sa vyhnúť problémom
Aby ste v budúcnosti nemali problémy a nemuseli dostávať upomienky, treba si nechať dosť peňazí na účte.
Z odpovedí od dodávateľov energií totiž vyplýva, že nie je veľmi možné meniť termíny zasielania inkasných príkazov bankám.
„Nie je možné si dohodnúť iný samostatný termín, to zatiaľ neposkytujeme,“ konštatuje Stanislav Kovalík z ČEZ Slovensko. Rovnako odpovedal aj Peter Bednár z SPP.
Dôvodom je dodržanie termínov splatnosti vyúčtovacích faktúr. Niektoré firmy, napríklad Slovakia Energy, tvrdia, že takú zmenu umožnia. Ak si klient nezmení termín platby za faktúry, firma síce spraví nový pokus o zinkasovanie platby. Posiela však už aj upomienku. Prvá je zadarmo, druhá už stojí tri eurá.