Poslanci ešte stále neschválili zákon o poisťvníctve, ktorým by chceli novelizovať povinné zmluvné poistenie.
Od apríla budúceho roka by mali poisťovne povinne uplatňovať bonusy a malusy pri povinnom zmluvnom poistení.
Ako to od budúceho roka naozaj bude, je však stále otázne. Odborníci stále považujú navrhovanú novelu za nedostatočnú.
Ako je to dnes
V súčasnosti systém malusov a bonusov tak, ako funguje v iných krajinách, na Slovensku nepoznáme.
„Tento systém na papieri existuje, v poistných podmienkach či zmluvných dojednaniach, iba sa zväčša neuplatňuje,“ vysvetľuje Vladimír Cvik z porovnávacieho portálu Netfinancie.sk.
Ak totiž chce škodovému klientovi poisťovňa vyrubiť prirážku na poistnom, stačí keď dá výpoveď a ide do inej poisťovne. „Tá ho privíta s otvorenou náručou a maximálnym bonusom,“ dodáva Cvik.
Podľa Petra Šimka z portálu poistenie.sk by za normálnych okolností za rovnaké vozidlo dvaja rôzni klienti s rovnakým vekom a okresom registrácie vozidla, ale s rôznou škodovosťou mali platiť rozdielne poistné.
Ak sa teda aj prijme novela zákona, ale v navrhovanom znení, mohol by byť problém v jeho uplatňovaní.
„Zámer zohľadňovať pri určení ceny PZP celkový predchádzajúci škodový priebeh poistenia zľavou alebo prirážkou, je určite dobrý. V mnohých ohľadoch je však nedostatočný, nekonkretizujúci a v tomto znení bude určite spôsobovať problémy v aplikácii, pretože neurčuje jasné pravidlá,“ konštatuje Cvik.
Návrh je nedostatočný
Motoristom totiž ani novela v navrhovanom znení neukladá povinnosť predložiť doklad o škodovom priebehu pri uzatváraní zmluvy. Poisťovni zase neukladá ako postupovať, ak takýto doklad klient neprinesie.
Zachová v podstate súčasný stav v systéme bonus a malus – to znamená, že bude na poisťovniach, aký systém si zavedú.
Ale napríklad aj to, či musí poisťovňa nutne aplikovať malus aj klientovi, ktorý mal dlhé roky poistenie bez jedinej poistnej udalosti, ale v ostatnom období spôsobil niekomu škodu za pár eur, vyratúva chyby Cvik.
Aby bol systém povinného zmluvného poistenia funkčný a aspoň trochu spravodlivý, „musia sa určiť jednotné pravidlá na poskytovanie zliav a prirážok“, dodáva Cvik.
Slovenská asociácia rizikového manažmentu chce zákon doplniť aj o riešenie problémov ako zníženie počtu nepoistených áut, mechanizmus, ako sa bude plniť, ak vozidlo bude v čase vzniku škody poistené u dvoch poisťovateľov či jednoznačné bezodkladné informovanie poisťovní klientov o ukončení poistnej zmluvy z dôvodu nezaplatenia poistného.