Úspech internetových obchodov nezávisí len od ceny a rozmanitosti tovarov, ale do veľkej miery závisí aj od spôsobu, rýchlosti a ceny doručenia tovaru k zákazníkovi.
Ak si niečo kúpi, chce to mať čo najrýchlejšie, najlepšie priamo do bytu a zadarmo.
Zákazník by mal mať na webovej stránke e-shopu jasne popísané, čo môže od kuriéra očakávať, koľko za službu zaplatí, či mu kuriér doručí zásielku priamo domov, prípadne či má možnosť sledovať stav doručovanej zásielky.
E-shop by mal vedieť ponúknuť rozmanitejšie spôsoby doručenia zakúpeného tovaru. Od osobného odberu cez doručenie do niekoľkých hodín až po možnosť preberania zásielky v balíkomate.
E-shopy podľa kuriérskych spoločností plošne podceňujú kvalitu kuriérskej firmy a šetria na nákladoch. „Mnoho obchodov si neuvedomuje, že spokojnosť zákazníka absolútne závisí od kvality kuriérskej spoločnosti, keďže kuriér sa ako jediný dostane do osobného kontaktu s kupujúcim,“ vysvetľuje Mária Džundová, obchodná a marketingová riaditeľka TNT Express.
Spoľahlivosť doručenia a flexibilita doručovateľa sú aj podľa Juraja Siklenku, zástupcu kuriérskej spoločnosti Slovak Parcel Service a In Time, veľmi žiadanými atribútmi u zákazníkov.
Kuriérske služby dávajú individuálne cenníky
E-shopy sa nemôžu spoľahnúť na to, že ak jednému kuriérska služba účtuje nejakú cenu, rovnakú dostanú aj ony.
Žiadna z oslovených kuriérskych firiem nepovedala presne, koľko zaplatí internetový obchod za jej služby.
Cena totiž závisí od viacerých faktorov.
Čím väčšie objemy si necháva e-shop cez konkrétnu firmu prepraviť, tým väčšie rabaty mu vie kuriérska spoločnosť ponúknuť. Dôležitá je aj hmotnosť či ďalšie požiadavky.
„Väčšina zákazníkov má individuálny cenník, ktorý určujeme podľa váhy zásielok, ich množstva a od požiadaviek, ktoré majú zákazníci na prepravu,“ vysvetľuje Andrea Bačíková, marketingová a PR špecialistka spoločnosti DPD.
Podľa Juraja Siklenku z kuriérskej spoločnosti Slovak Parcel Service a In Time je dôležitým faktorom aj to, či kuriérska služba účtuje prepravnú sadzbu za každý balík zvlášť, alebo len jednu cenu za celú aj viacbalíkovú zásielku podľa výslednej hmotnosti.
Ak teda e-shop ešte len začína svoju činnosť, mal by poznať objemy, hmotnosti zásielok, ale aj služby, ktoré chce svojim zákazníkom ponúknuť.
Podľa toho by mal potom kontaktovať kuriérske služby a požiadať ich o nacenenie dopravy.
Čo ponúkajú kuriéri
Kuriérske spoločnosti ponúkajú celú škálu služieb. Čo môže zákazník využiť, záleží na tom, čo si objedná eshop.
Kuriérske služby ponúkajú viaceré služby, ktoré môžu zákazníci eshopov oceniť. Napríklad garantované expresné doručenie zásielky v nasledujúci pracovný deň, prípadne doručenie do určitej hodiny, napríklad dopoludnia.
Oceňovanou službou je avizovanie doručenia príjemcovi prostredníctvom SMS či emailu, ale aj možnosť zmeniť adresu doručenia, ak sa nevedia napríklad zladiť s kuriérom. Vymenia domácu adresu za pracovnú.
Kuriérske služby ponúkajú aj možnosti doručenia napríklad na takzvaný Parcel shop, kde si zákazník vyzdvihne balík v čase, keď mu to vyhovuje, či do balíkomatu. Na akú z daných služieb bude mať nárok, však závisí od eshopu.